tisdag 23 december 2008

god jul Ali hoppa

Jag åker till Kurdistan den 26 december. Jag vet inte vad jag tycker om det. Eller jo, jag är mest rädd. För att reda ut dethär tänker jag göra en positivlista med vad som är bra med resan och en negativlista med vad som är dåligt.

NEGATIVT
+ det är ostabilt i landet. även fast det inte har varit bombdåd i staden där farmor bor och där jag ska bo så känns det inte så tryggt. det kan t ex vara riskabelt att besöka sjukhus, polisstationer och stora marknader där de som vill utföra attentat ofta utför dom.
+ det kommer inte att vara så enkelt att föra en normal konversation iochmed att jag inte pratar så bra kurdiska. jag förstår nästan allt men när det väl kommer till kritan och jag ska säga nåt blir det mest oförståeligt.
+ det kommer att kännas bisarrt att träffa mina släktingar som jag inte sett en skymt av den 1999. jag har ingen aning om vilka dom är eller så. vet knappt vad dom heter.
+ det här med religionen. att kvinnor med kortare kjol än till knäna kan bli kallade grejer på gatan. att folk kommer stirra för att jag och syrran inte ser ut att komma därifrån. och att

POSITIVT
+ att se hur det är och hur samhället fungerar. har fått höra grejer om hur det är där nu, att det blivit allt mer likt ett europeiskt land ... med stora klyftor mellan fattiga och rika. stora shoppingcenter och sånt.
+ träffa släkten, ändå. nån gång måste jag väl göra det. även om det inte går så bra med kommunikationen.
+ att få komma ifrån sverige
+ att få nya miljöer att fota i. (inte så bra anledning)

tycker att det negativa väger över lite .. synd

najjj, nu ska kolla på ett päron till farsa, bästa julfimerna evvah.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hoppas att du får det bra. ska tänka på dig. Vi hörs o ses när du kommit hem!

Karin sa...

bloggggggggga