onsdag 29 oktober 2008

Juha är smart

Just nu läser jag Ett ufo gör entré. I börjar var den seg och intetsägande? Men nu har den tagit sej lite. Mycket, nu gillar jag den. Det var en grej jag fastande för.

"Vid femton års ålder har Juha dragit vissa slutsatser om hur världen är funtad. Han kallar sina lärdomar för Juhas lag.

1. Att tala sanning är att ljuga så att folk tror en.
2. Att vara ärlig är att bluffa så att folk går på det.
3. Om något inte syns finns det inte.
4. Om något inte märks har det inte hänt.
5. Att föreställa sig och vara sig själv är en och samma sak.
6. Skillnaden mellan en upplevd händelse och en uppfunnen är bara en fråga om inlevelseförmåga.
7. Det viktiga är inte hur en människa egentligen är, utan hur andra uppfattar henne.
8. Det viktiga är inte vad en människa egentligen gör eller har gjort, utan vad andra tror att hon gör eller har gjort.
9. En människa blir till först i en annan människas medvetande."

Det viktiga är inte hur en människa egentligen är, utan hur andra uppfattar henne ...
Det fick mej att tänka lite. Varför sätter jag på mej saker som jag tycker är snygga egentligen? Om jag ska vara ärlig så beror 50 % på att jag vill att folk ska få ett bra första intryck av mej. De resterande femtio procenten är att jag själv vill se snygg ut och att jag vill ha på mej sånt som jag trivs i. Jag vill inte ha det så. Jag vill inte bry mej om vad andra tycker. Men det går inte. Liksom, varför laddar man upp bilder på bilddagboken etc om man inte vill ha respons son består av "åh vad söt du är" och liknande? Jag har tappat tron på allting för allt är så jävla falskt (&fel?). Äh, det här lät mycket bättre i mitt huvud. Varför ska det vara så svårt att få ner det man tänker på på papper? Nån som ens fattar vad jag menar? Som har en åsikt? Som vill berätta nåt angående det här?

ÄH slut på dumma jävla frågor som ändå ingen kan svara på -

.
.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inget att säga, jag är lite okoncentrerad just nu, tjuhu!

Eller jo, jag har TVÅ saker att säga: 1. Dina bilder är fina. 2. Astrid (that's her name, right?) är fin!

Karin sa...

Snygg vän och ja... boken är verkligen seg i början!

Anonym sa...

Hejhej!
Jag tänker också sådär ganska ofta, men jag ser det inte riktigt som en hämmande tanke. Vad är det egentligen för fel med att vilja att andra skall få ett intryck av en? Hur man klär sig/beter sig säger ju faktiskt väldigt mycket om en person. Det är ju liksom det som är den man är, och det är ju inget fel att vara. Dock kan man ju känna sig själv väldigt meningslös, platt, och genomskådad pga såna här tankar. Man får helt eknelt acceptera att människan är genomskinlig och tämligen meningslös och sedan bara vara. Jag tror det är smartast.

sara sa...

hilda du är smart och har förklaringar på det mesta?

Anonym sa...

Jo Juha är en smart kille. Det är ju så. Det är därför jag är så ledsen! ÅÅååååÅå allt känns så dödligt onödigt och kulissigt och utanpå och utsida och maskerad.

Hildas filosofi är en aning trösterik... men bara en aning! fy. men du gav mej lust att läsa den trilogin igen. De senaste veckorna har jag lyssnat på den på ljudbok. Det är fint. Jonas Karlsson och Jonas Gardell turas om att läsa. Jonas Karlsson är en fena på det! Jag älskar honom.


Och jag saknar dej. Det skulle vara så fint att hinna bara prata lite. Helst öga mot öga. Jag åker till Stockholm på lördag, hinner vi kanske jättesnabbtfika då?

Anonym sa...

jag förstår vad du menar och jag håller med dig så himla mycket! en gång gick det upp för mig som ett jävla ljus i huvudet och jag sa till mig själv: aldrig mer ska jag göra mig till lags för andra personer på min bekostnad, eller klä mig på ett visst sätt för någon annan. den insikten glömdes tyvärr bort dagen efter, vilket är lite synd.